پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:38 - 1400/08/05

در مُلک شهریاری چه خبر است؟/هفت سوال و واکنش قابل تامل مدیرعامل مگاموتور+اسناد

کارگر آنلاین | طی چند روز اخیر عملکرد مدیران شرکت سایپا آذربایجان مورد توجه رسانه ها و برخی از نهادهای نظارتی قرار گرفته است. این در حالی است که ابهام ها و سوالات فقط به این شرکت معطوف نمی شود بلکه در خصوص شرکت مگاموتور(شرکت بالادستی سایپاآذربایجان) هم موضوعاتی مطرح است که نیازمند شفاف سازی می باشد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از خط بازار؛ طی چند روز اخیر عملکرد مدیران شرکت سایپا آذربایجان مورد توجه رسانه ها و برخی از نهادهای نظارتی قرار گرفته است. این در حالی است که ابهام ها و سوالات فقط به این شرکت معطوف نمی شود بلکه در خصوص شرکت مگاموتور(شرکت بالادستی سایپاآذربایجان) هم موضوعاتی مطرح است که نیازمند شفاف سازی می باشد.

موضوع اول این است که چرا در شرکت سایپا آذربایجان تا این حد ابهام و سوال وجود دارد. شرکت مگاموتور چگونه برهزینه کرد منابع مالی نظارت می کند؟ آیا این نظارت دقیق، درست و شفاف است؟

موضوع دوم وجود مرکز نیکوکاری مکتب العباس است که ظاهرا تحت مدیریت عباس شهریاری مدیرعامل مگاموتور در فضای مجازی با نام کانال مهربانی می باشد. قطعا حضور افراد در چنین خیریه هایی بسیار امری پسندیده و قابل تحسین است ولی به آن روی دیگر سکه نیز باید توجه کرد که لزوما خیریه ها برای اهداف خیر تاسیس نمی شود. مواردی را هم می توان یافت که خیریه ها به عنوان یک ابزار پوششی برای گردش مالی بین برخی افراد تاسیس می شوند. اینکه افراد با اختیار و یا با اجبار در این امر مشارکت می کنند یا نه؛ اینکه اساسا آیا حضور پررنگ مدیرعامل یک شرکت تابعه خودروسازی شبه دولتی در چنین خیریه ای با چه هدفی است و …. سوالاتی است که نیاز به بررسی دارد.

موضوع سوم میزان استخدام افراد در شرکت مگاموتور در زمان عباس شهریاری است که وی در گفتگو با خط بازار صراختا عنوان نمود:“استخدام ها در کل گروه متمرکز وبا مجوز منابع انسانی گروه هست. از آنها می توانید بپرسید.”

این طفره رفتن مدیرعامل مگاموتور به چه دلیل است؟ آیا بیان تعداد نیروهای جدید استخدام شده جز خطوط قرمز است و باید محرمانه بماند و یا مدیرعامل مگاموتور از آن بی خبر است و یا موضوع چیز دیگری است؟

موضوع چهارم حضور پررنگ مجتبی محمودی در بخش های کلیدی مگاموتور است. طبق بررسی های اولیه صورت گرفته، محمودی علاوه بر مدیریت حقوقی مگاموتور، در بخش های دیگری نیز حضور دارد. شهریاری در گفتگو با خط بازار در پاسخ به اینکه آیا محمودی عضو کمیته خرید و کمیسیون معاملات نیز است، گفت:“نه تایید می کنم نه تکذیب”

این نوع پاسخ شهریاری نیز قابل تامل است. اگر شهریاری به محمودی علاقه مند است، آیا این علاقه به خاطر صلاحیت اخلاقی و تخصصی وی است؟ اگر این گونه است چرا محمودی از بازرسی کنار رفت؟ آیا استعفا داد یا عزل شد و یا عمر مدیریتی ش در بازرسی به پایان رسید و بعد از آن آقای الهی به عنوان سرپرست بازرسی مشغول به کار شد.

موضوع پنجم مشاوران مدیرعامل مگاموتور است. طبق اخباری که به دست خط بازار رسیده در حدود 13 مشاور(5 نفر مشاور مدیرعامل) در مگاموتور فعالیت داشته اند که مشخص نیست در حال حاضر نیز فعالیت دارند یا نه؟ از نکات جالب این مشاورین، حضور ساعتی آقای وحید ولی زاده به مدت یک ماه به عنوان مشاور معاونت اداری و منابع انسانی در امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست است. این مشاورین دقیقا در مگاموتور چه فعالیتی انجام می دهند وچقدر حقوق دریافت می کنند؟

موضوع ششم سندسازی مالی در خودروسازی است. خبرها حاکی از آن است که برخی به دنبال سندسازی مالی می باشند تا به برخی از سرفصل های هزینه کرد وجاهت قانونی دهند. در مجموعه تحت مدیریت اقای شهریاری(مگاموتور و شرکت های زیرمجموعه) تا چه حد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا نظارتی بر برداشت های نقدی از حساب ها وجود دارد؟ این برداشت های نقدی با چه عنوانی از حساب خارج می شود؟ واریز مبلغ 28 میلیون و 140 هزار تومان از حساب آقای هادی نهامی به حساب آقای امید شریفی طبق در تاریخ 1399/11/1 بابت کار شخصی بوده و یا کار شرکت؟

 

موضوع هفتم حضور کارمندان و حقوق پرداختی به آنان در مجموعه تحت مسئولیت آقای شهریاری است. در خودروسازی مواردی شنیده شده که افراد بدون حضور حقوق دریافت می کنند که گاها این افراد از جنس نظارتی هم بودند. اینکه به آقای مختار آصفی در شرکت ستاره سفیران آینده 250 ساعت اضافه کار عادی درنظر گرفته شده و حقوقی بدون حذف کسورات در حدود 9 میلیون تومان پرداخته شده متناسب با میزان حضور این فرد در شرکت بوده است؟ آصفی در کدام بخش از شرکت مشغول به فعالیت است و حیطه مسئولیت ایشان چیست؟

این سوالات صرفا سوالاتی است که در بررسی های خط بازار از عملکرد مجموعه مگاموتور و شرکت های زیرمجموعه حاصل شده است و هیچگاه به معنای اتهام فساد و تخلف نیست. مسئولان مربوطه موظف هستند فارغ از هرگونه باندبازی عملکرد خود را شفاف کنند تا همگان بتوانند شاهد اتفاقات درون خودروسازی شبه دولتی باشند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین